Hur gjorde jag?

Många har bett om tips på viktminskning eftersom jag har gått ner en del..
Helt ärligt vet jag väl inte riktigt vad jag ska skriva, då jag inte gick på någon diet, jag tränade/motionerade inte överhuvudtaget..

Det enda jag gjorde som medveten förändring var att: Sluta dricka coca cola, och om jag gjorde det så drack jag coca cola zero. Och så slutade jag ha socker i kaffet ( drog ner successivt från ca 2,5 tsk ).
Sen kom resten av sig självt. typ?

Minskat sockerintag minskade sötsuget (har aldrig och kommer aldrig förbjuda mig själv att äta godis eller vad det nu kan vara, jag äter det jag vill när jag vill. )
Sen lärde jag mig att lyssna på min kropp, att känna när jag faktiskt var mätt och då sluta äta.

Men jag ändrade inga matvanor, så som i VAD jag åt. Åt som vanligt, bara mindre portioner (och återigen: inte för att jag medvetet tog mindre mat, utan för att jag medvetet slutade äta när jag faktiskt var mätt. )

En del av mig önskar väl att jag skulle kunna säga till er som frågat om tips att: ät det, drick det, träna då och så.
Men sorry, det kan jag inte.

Jag tror inte på det här med dieter överlag om jag ska vara ärlig. En diet är för mig en tillfällig grej för att gå ner i vikt. Jag kan inte se någon av alla dieter som finns, som ett långvarigt sätt att leva på/med.  (Kan tänka mig att jag kan få påhopp nu om att jag inte har koll eller vadsomhelst och jo det kan jag hålla med om. För jag bryr mig inte. Hade jag önskat ha full kunskap om alla/någon diet hade jag skaffat mig det. Men som sagt: jag tror inte på det, så varför ska jag? :) )

Jag tror att kroppen behöver både fett,proteiner och kolhydrater. Punkt.
Så att 'ta bort' eller minska på något av det under en period, ser jag inte som en lösning. Visst man kanske lyckas gå ner några kilon, men när man börjar äta ''normalt'' igen kommer kilona tillbaka och biter dig i rumpan.

Det här med träning då.. Kan som sagt inte ge några tips där heller, då jag inte har någon vare sig erfarenhet eller kunskap. Sorry.

Det jag kan säga är viktigast för att lyckas med en viktminskning och livsförändring kommer jag avsluta detta blogginlägg med sen.  (håll i hatten, det kommer )

För en sak ska sägas: Är du ute efter en långvarig och bestående viktminskning måste du vara medveten om och beredd på att det inte bara är din vikt och ditt utseende du skall förändra. Det är DIG själv och ditt sätt att tänka på och se dig själv på. För oavsett om du har några kilon för mycket pga att du äter för mycket godis, om du äter för stora portioner eller vad det nu kan vara, så för att viktminskningen ska lyckas och bli långvarig, så handlar det inte enbart om att bryta vanorna. Du måste även bryta beteendet, gå till roten med VARFÖR du egentligen äter/svullar/vadsomhelst som du gör nu.

Så.. vad är mina egentliga tips för att lyckas?
* Bestäm dig *
* Sätt realistiska och sunda mål *
* Tro på dig själv och din förmåga att lyckas *
* Och sist men inte minst: Ge dig fan på att du ska klara det, då gör du det!! *


Ingen annan kan göra den här förändringen ÅT dig, det är du själv som måste göra det. Dina nära och kära behöver finnas som stöd, men beslutet och så småningom framgången är DIN förtjänst!! :)



Kan jag, så KAN DU!!

Nu


Kommentarer
Postat av: Kim

Så duktig! Ja har inte disiplinet just nu så måste köra herba och ja vet att de funkar även efter... Just för att ja ska sluta svulla :-( men snart är jag "mig själv" igen :-). Du e Såå fiin

2011-01-22 @ 13:11:10
Postat av: Viktkamp

Fint inlägg =)

2011-04-10 @ 18:51:33
URL: http://viktkamp.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0