Förändra dig själv och ditt sätt att tänka och se på saker...

Det du ber universum om, det får du.
 Min mamma inspirerar mig enormt mycket. Jag beundrar hennes sätt att tänka och se på saker. Hon har försökt att få mig att se saker så som hon gör det, för jag har gjort fel/tänkt fel
. För att inte gå in mer personligt på allt det här tänkte jag försöka skriva rent objektivt istället.

Det man skickar ut till universum, det får man. Om man tänker t.ex. ’’jag kommer aldrig klara av den här uppgiften’’ oavsett vad det är för något, så klarar man det inte. Om man istället tänker att ’’det här klarar jag!’’ så gör man det. Det handlar dels om att tro på sig själv. Och även att man genom att tänka på ett positivt sätt uppmuntrar sig själv att klara av det. Det kan vara svårt till en början att ’tänka rätt’, men när man väl behärskar det och ser vad det resulterar i så fortsätter man tänka så och på så sätt skapar man mer positiv energi och större tillit till sig själv.

Att använda sig av en affirmation är ett utmärkt sätt att tänka. Jag har lite svårt att formulera exakt vad en affirmation är och för att inte beskriva fel så kommer jag nu att citera från en bok:
’’ En affirmation är ett klart, uppriktigt budskap om positiv förändring av kropp, livsstil och prestationsförmåga. Den står för en stabil kontakt med oss själva. Den koncentrerar våra största medvetna krafter på transformationen, under det att den strävar efter att ta krafter i anspråk, som ligger utanför vår medvetna fattningsförmåga. Den skrivs i presensform för att beskriva förhållanden, så som du har för avsikt att de ska vara vid någon bestämd tidpunkt i framtiden. ’’ Det här är alltså en beskrivning av vad en affirmation är för något, här följer ett exempel: (citerar från boken igen) ’’Säg att du är en person som ofta är allför upptagen eller distraherad för att ta hänsyn till andra människors känslor. Du vill kunna hysa mer empati för dina medmänniskor. Din affirmation skulle kunna lyda: ’Jag hyser en så djup empati för andra människor, att den ibland verkar vara telepatisk’. I presensform. Det ska inte vara: ’Jag kommer att utveckla min förmåga till empati’ eller ’Jag har för avsikt att bli en mer empatisk person’.’’

Du ska prata och tänka på det du vill förändra, som att du redan har gjort det, som att det redan har blivit så. Och det här gäller allt i livet. Det kan gälla ett nytt jobb, ny bostad, mer pengar, mer vänner osv osv. Vad som helst. Det behöver inte vara specificerat exakt vad det är du vill t.ex: ’Jag började jobba på Ica där jag tjänar 10 000 kr i månaden’. Utan istället: ’Jag började jobba på ett företag där jag trivs väldigt bra och tjänar bra pengar.’ Förstår du skillnaden? För om du tänker som i första exemplet, så begränsar du dig till att få ett jobb på Ica med en lön på 10 000 kr. Om du tänker som i andra exemplet så kanske du istället lyckas få ett jobb på något annat stort företag där du tjänar mer än 10 000. Och det här gäller som sagt allt du vill förändra i ditt liv.

Om man bara ser saker negativt och tänker att saker och ting kommer gå fel, då gör det det. Man ber universum om att det ska bli fel. Man uppmuntrar sig själv att omedvetet se till att det blir fel. Som exempel kan jag ta min moster. Min mammas syster alltså. I rak motsats till min mamma tänker min moster på fel sätt. När hon och min mamma pratar i telefon så klagar moster över att allt går sönder i hennes hem och frågar sig själv vad som kommer gå sönder härnäst? Förra veckan pratade dom och då hade hennes dammsugare gått sönder. Och hon suckade och sa att allt går sönder i hennes hem och undrade vad som skulle gå sönder härnäst. Hon bad (omedvetet) universum att saker i hennes hem skulle gå sönder. Och mycket riktigt så gick hennes dator sönder häromdagen. Min mamma har försökt få min moster att ändra sitt sätt att tänka, men moster ser det inte alls på samma sätt och i stort sett skrattar min mamma rakt i ansiktet när mamma pratar om det.
Det är hennes val, hon är inte mottaglig för att inse att hon själv har alla möjligheter att förändra det faktum att ’allt i hennes hem går sönder’. Hon förstår inte att hon själv måste ändra sitt sätt att tänka för att kunna förändra olika händelseförlopp.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken jag citerade ur tidigare i detta inlägg heter, jag har kopierat en sida i boken, där det stod det jag skrev tidigare i inlägget. Men det finns hur många böcker som helst som berör det här ämnet och sättet att tänka, min mamma har hur många som helst. Jag kommer att låna först och främst den här boken för att läsa själv och jag kommer säkerligen att skriva mer om det här allt eftersom jag läser boken. För det här är verkligen någonting jag tror på, saker och ting förändras inte av sig själv, det är upp till var och en att se till att saker och ting förändras.

En till sak jag kan säga om affirmationer: du ska inte använda nekande ord. Ett exempel: Om du har svårt att vakna och kliva upp på morgonen när väckarklockan ringer (jag är sån;-) ), så är en affirmation ett bra sätt att förändra dig själv på. Affirmationen ska då inte utformas: ’’ Jag fortsatte inte att sova när klockan ringde’’ eller ’’ jag hade inte svårt att vakna av klockan’’. Det nekande ordet uppfattas inte av universum, vilket innebär att du i så fall säger: ’’jag fortsatte att sova när klockan ringde’’ eller ’’ jag hade svårt att vakna av klockan’’. En korrekt utformad affirmation skulle istället se ut så här: ’’jag vaknade när klockan ringde och jag klev upp direkt och( för att skicka ytterligare positiva tankar) jag var ordentligt utvilad’’.

Min mamma använde sig av affirmationer när hon letade ny lägenhet. Hon skrev en lista på alla krav/önskemål hon hade som hon ville skulle uppfyllas. Och hon skrev det som att det redan hade hänt. Och tro det eller ej, så bor hon idag i en lägenhet som uppfyller alla hennes önskemål som hon hade.

Att börja tänka på ett bättre sätt, med hjälp av affirmationer funkar för vem som helst, gammal som ung! Det enda som krävs är att du utformar affirmationen på rätt sätt. Och även att du tror på det. Upprepa affirmationen för dig själv så ofta du vill och TRO på att det ÄR så som du skrivit.

Du har själv kraften och medlen för att förändra dig själv,ditt liv och din framtid. Ta vara på den möjligheten och tro på dig själv! Tro på att du kan göra skillnad, för det kan du!



Kommer som sagt att återkomma till det här ämnet i framtiden också, but this is all for now… =)

Kommentarer
Postat av: Duracellmamman

Förstår precis vad du menar!!



Bara du har viljan Gumman, klarar du ALLT!!!!

2009-01-12 @ 20:20:02
URL: http://duracellmamman.se
Postat av: Kusinen Sanna

The secret heter boken =)

2009-01-12 @ 23:55:34
URL: http://supersanna87.devote.se
Postat av: Duracellmamman

Nu tror jag bestämt att han är klar med sitt första inlägg :-D

2009-01-13 @ 00:18:49
URL: http://duracellmamman.se
Postat av: i s a b e l l a m a l m b o r g

fin blogg! :)

2009-01-13 @ 01:24:20
URL: http://szerafia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0