Julen för mig

Duracellmamman hade en lite roligt julig lista inne hos henne. Hon uppmanade alla som hade lust, att göra den även på sina bloggar! Klart jag hängde på! Uppmanar såklart alla Er som läser här inne att göra likadant! Bara kopiera, klistra in och skriva dit Era svar!
Har Du köpt en chokladkalender? Japp, vi köpte en till Jonathan i slutet på November. Dom första dagarna gick det väl bra, men sen har vi glömt bort att ge honom, så igår öppnade vi lucka 8-21, haha! Så mycket för den grejen att äta en choklad om dagen, hahaha! Får bli bättring till nästa år!

Om ja, har Du öppnat några luckor för tidigt? Japp, igår kväll öppnade vi dom resterande luckorna, dels för att själva grejen redan var förstörd och dels för att vi redan hade öppnat så många på dagen, det kändes inte nödvändigt att vänta och sen att han skulle få en om dagen fram till julafton… haha…

Har du hunnit köpa alla julklappar? Nej, har endast hunnit köpa julklapp till Jonathan, och det är 4 st pyjamaser. Och sen har vi en julklapp till min svärfar, men den har vi inte köpt… Får se när/om det blir någon julklappsshopping i år….

Till vem är det svårast att köpa till? Till våra stora barn, dom som kräver mest och kommer bli mest besvikna… Och även till Thomas, vad ska man köpa till någon som inte önskar sig något??

Dricker du alkoholfri glögg? Jag dricker inte gärna glögg, men skulle jag göra det så skulle jag nog föredra alkoholfri glögg.

Har det hänt att Du aldrig stressat inför julen? Ehm NEJ, ALDRIG! I år kommer det DEFINITIVT inte bli så med tanke på att det är två dagar kvar till jul, imorgon kan vi förhoppningsvis handla julklappar och julmat, sen ska alla klappar slås in och köttbullarna ska göras. Thomas ska i år göra köttbullar av 4 kg köttfärs, haha!

Hur många stjärnor ger Du årets julkalender? Kan inte uttala mig eftersom jag inte har sett ett endaste avsnitt.

 Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna? Sunes jul. =)

Säg en person som Du velat säga God Jul till men inte vågat/orkat eller kanske glömt? Hmm, jadu… Kan inte komma på någon ännu, återkommer om det! =)

Vem är det som julpyntar hemma hos Er? Jag oftast, Thomas hjälpte till med några stjärnor i år.

Vem klär granen och bestämmer hur den SKA se ut? Jag & Millan gjorde det förra året, kommer nog göra det i år igen. Men Thomas brukar få äran att sätta dit stjärnan. =)

Platsgran eller äkta? Förrförra och förra året hade vi äkta, men i år(och dom kommande åren) blir det plast. Blir tokig på allt barr!!

Älskar Du att få eller att ge julklappar? Det är kul att få julklappar, men underbart att GE. Speciellt om man han hittat någonting som man tycker/tror skulle passa mottagaren såå himla bra!

Känner Du någon julstämning nu? Nej. Inte ett dugg.

När kom Din julstämning? Meddelar så fort den kommer.

När skall man sätta upp adventsljusstakarna? När tidigast vs. senast? Alla är olika, finns inget som är rätt eller fel. Men jag har växt upp med en mamma som satte upp allt sånt innan första advent.

När julpyntar man? När man vill egentligen, men jag har som sagt växt upp med en mamma som fått det julmysigt redan dagen/dagarna före första advent. Och eftersom jag tycker det är så mysigt har jag försökt göra så jag med. Men i år kom inte julsakerna upp förens förra veckan typ, hade bestämt mig för att inte julpynta alls, men klarade inte av det! =)

Skickar Du julkort? Nej, men nästa år ska jag börja göra det!

Vilken senap till skinkan? Ingen, eftersom jag inte tycker om senap…

Viktigast på julbordet? Äter helt ärligt inte så mycket av det som finns på julbordet. Jag är väldigt kräsen (tråkig om du frågar min man;-) ) Äter (hemgjorda) köttbullar, potatis, skinka och ägg typ..

Julmusik jag inte kan vara utan? Hmm, tycker om ganska mycket julmusik. Kan inte välja en..

Världens bästa jullåt? Samma som ovan.

Julknäcke eller vörtbröd? Inget av det.

Vilket julgodis är viktigast? Jag skulle lätt klara mig utan dem alla…

Vilka traditioner har Ni? Traditionen är att vi firar julafton med familjen, jag Thomas och Jonathan, Millan allt som oftast, Våra stora barn varannan julafton. Och sen på juldagen är det alltid julfirande hemma hos mamma med våra äldre syskon också… =)

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma? Slå in hemma, utan tvekan =)

Pepparkakor vs Lussebullar Lussebullar!!! GARANTERAT!!!

Skumtomtar vs Knäck Skumtomtar

Ischoklad vs Marsipan Ingen av dom…

 Köttbullar vs Prinskorvar Köttbullar!!!

Julkorv vs Julskinka Julskinka!!!

Lax vs Sill Inget!!!

 Revbenspjäll vs Janssons Frestelse Äter inte något av det… haha

 Paradis vs Alladin Paradis väljer jag efter en förklaring från min kära syster om vilken som är vilken och vilken som är god! =)

Glögg vs Julmust Julmust

Rödbetssallad vs Dopp i grytan Inget av det.

Ris a la Malta vs Risgrynsgröt Risgrynsgröt!!!

Fördelar med julen enligt mig: Gemenskapen, en ’’ursäkt’’ att träffas alla syskon och alla. Underbar stämning.

 Nackdelar med julen enligt mig: All stress och press. Mycket ska hinnas med, alla ska ha julklappar, julmat ska fixas och plånboken svider och man spenderar ofta mer pengar än vad man egentligen har råd med. Tyvärr.
Pga plånbokens storlek, blir ofta barnen besvikna, då klapparna dom får inte innehåller det dom önskade sig. Tyvärr.

Tråkigt att det ska vara så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0